زیبایی فونت فارسی را با فونت من ببینید
. . .
زیبایی فونت فارسی را با فونت من ببینید
. رشد آموزش فیزیک شماره 102- بهار 92
تاریخ : چهار شنبه 29 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 رشد آموزش فیزیک شماره 102- بهار 92

                                     

سخنی با خوانندگان/ دکترمنیژه رهبر

مدیریت دانش و اطلاعات- رابطه انسان و دانش/ جهانگیر ریاضی

کنترل ذره در جهان کوانتومی/ منیژه رهبر
بهینه‌سازی فرایند یادگیری/ مرضیه روانبخش، حسن اتحاد مهرآباد و محمد سبزی
انرژی و شاگرد حیران: نحوه بیان/ جی. دبلیو. جوت
تعیین ضخامت و ضریب شکست آینه/ احمت ویصال
آینده پژوهی و فیزیک/ فاطمه فتح‌علی
در خانه آزمایش کن/ نرگس لیاقی مطلق
گرمای نهان ذوب و گرمای ویژه آب/ لیانکزی ما ، فنگ‌لی
بررسی مایع چرخان و قایق روی آن/ زد ساباتکا و اِل دوراک
پرسش‌های مسابقات بین‌المللی فیزیک‌دانان جوان سال 2013/ آزیتا سیدفدایی
تحلیل آزمون هماهنگ کشوری درس فیزیک 1 و آزمایشگاه/ محمد گواهی و...
مرجع‌شناسی منابع فیزیک و اختر فیزیک/ سید حجت‌الحق حسینی
به یاد استاد اصغر نوروزیان، مدرس و مروج بزرگ علم در ایران/ اسفندیار معتمدی

فهرست انگلیسی       

                                                     


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : شنبه 18 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 

 

                                                                       


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : پنج شنبه 16 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 چرخه‌ی اتو 


شکل زیر نمودار pV برای یک مدل آرمانی از فرایندهای ترمودینامیکی در یک موتور بنزینی است. این مدل چرخه‌ی اتو نامیده می‌شود. در نقطه‌ی a آمیزه‌ی بنزین‌ ـ هوا وارد سیلندر شده است. 

آمیزه تا نقطه‌ی b به طور بی‌دررو متراکم و سپس روشن شده است. گرمای QH توسط بنزین در حال سوخت در امتداد خط به دستگاه داده شده و مرحله‌ی قدرت انبساط بی‌دررو تا نقطه‌ی d است. 

گاز در امتداد خط تا دمای هوای بیرون خنک شده و در طی این فرایند ، گرمای QC خارج شده است. در عمل ، این گاز به صورت تخلیه از موتور خارج شده است و دوباره وارد موتور نمی‌شود. ولی از آن‌جا که مقدار معادلی بنزین و هوا وارد می‌شود ، می‌توان فرایند را چرخه‌ای در نظر گرفت. 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : دو شنبه 13 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 سایتی برای آموزش مدار های الکتریکی  

با استفاده از این نرم افزار می توانید مدار های الکتریکی را طراحی کرده و آن ها را با هم مقایسه نمایید . 

این نرم افزار تنها به صورت آنلاین قابل استفاده می باشد .  

 

البته پس از ورود به سایت می توانید ابنترنت را قطع کرده و از ان تا زمانی که کامپیوتر را خاموش نکرده اید استفاده نمایید .  

 

برای ورود به سایت و دریافت نرم افزار کافیست روی تصویر کلیک کنید .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : چهار شنبه 8 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور
تاریخ : یک شنبه 5 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 اينرسي در تخم‌مرغ چه مي‌كند

اينرسي، يك ويژگي است كه براساس آن، جسم ساكن تمايل به سكون و جسم متحرك تمايل به حركت در مسير حركت دارد. در حقيقت، ماده براساس اين ويژگي در مقابل هر عاملي كه موجب تغيير سرعت و جهت حركت آن مي‌شود، از خود مقاومت نشان مي‌دهد. به اين ترتيب، طبيعي است كه براساس اين ويژگي، جسمي كه در حال حركت است، بدون اين‌كه سرعتش تغيير پيدا كند، به حركت خود در همان مسير ادامه داده و جسمي كه در حالت سكون است نيز در همان وضعيت قرار گيرد.

 از اين ويژگي مي‌توان براي شناسايي يك تخم‌مرغ پخته از ميان انبوهي از تخم‌مرغ‌هاي خام استفاده كرد. براي انجام اين آزمايش ساده كه به كمك آن با ويژگي اينرسي در مواد مختلف آشنا مي‌شويد، به تعدادي تخم‌مرغ خام و پخته و يك ظرف شيشه‌اي نياز داريد. هريك از تخم‌مرغ‌ها را بچرخانيد و سپس انگشت خود را روي آن قرار دهيد تا از حركت باز ايستد. رفتار تخم‌مرغ‌هاي خام و پخته را از اين نظر با هم مورد مقايسه قرار دهيد. تخم‌مرغي كه پخته شده باشد،‌ به آساني به حركت درمي‌آيد و زماني كه تصميم مي‌گيريد آن را به حالت سكون درآورده و متوقف سازيد نيز بلافاصله از حركت بازمي‌ايستد، اما تخم‌مرغي كه خام است، بسختي به دور خودش مي‌چرخد و زماني كه به حركت درآمد، بسختي مي‌توان آن را متوقف كرد.

به اين ترتيب، به آساني و تنها از طريق چرخاندن تخم‌مرغ‌ها مي‌توانيد يك تخم‌مرغ پخته را كه در ميان انبوهي از تخم‌مرغ‌هاي خام قرار دارد، شناسايي كنيد. از آنجا كه محتويات داخل يك تخم‌مرغ پخته به جسم جامدي تبديل و مواد در داخل تخم‌مرغ پخته به صورت يكنواخت توزيع شده وقتي آن را مي‌چرخانيد براحتي به حركت درمي‌آيد و در مقابل نيروي واردشده از خود مقاومتي نشان نمي‌دهد، اما ماده داخل تخم‌مرغ خام بصورت مايع است و اين مايع كششي ايجاد مي‌كند كه موجب ايجاد مقاومت نسبت به حركت مي‌شود. علاوه بر اين، زماني كه تخم‌مرغ با غلبه بر نيروي بازدارنده به حركت درمي‌آيد، بازهم مايع درون آن براي متوقف‌شدن و به‌طور كلي هرگونه تغييري كه روي آن اعمال شود، مقاومت مي‌كند و تمايلي به سكون و بازايستادن از حركت از خود نشان نخواهد داد. اين ويژگي ناشي از اينرسي مايع داخل تخم‌مرغ است. بنابراين اگر تخم‌مرغي را به آساني به حركت درآورده و بتوانيد آن را به آساني متوقف سازيد، مطمئن باشيد اين تخم‌مرغ پخته شده است؛ چراكه تخم‌مرغ پخته داراي اينرسي حركتي است و تا زماني كه نيرويي به آن وارد نشود، يا برخورد مولكول‌هاي هوا با پوسته تخم‌مرغ در آن اصطكاك ايجاد نكند، به حركت ادامه مي‌دهد.

 

                      


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : یک شنبه 5 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 کشش سطحی 

 

جادوی حشرات برای راه رفتن روی آب

کشش سطحی، پدیده‌ای است که حشرات به کمک آن می‌توانند روی سطح آب بمانند و حتی روی آب راه بروند. برای این کار، کافی است همانند یک آب‌دزدک پاهایی بلند داشته باشید و با زاویه‌ای خاص روی آب گام بردارید.

                         

دست‌وپای حشرات تقریبا استوانه‌ای شکل است و مقطعی دایروی دارد و به همین دلیل وقتی حشرات روی آب قرار می‌گیرند، نیروی وزن آن‌ها نه در امتداد یک خط، که در بخش قابل‌توجهی از استوانه پخش می‌شود. به همین دلیل، مولکول‌های سطح آب می‌توانند ضمن حفظ پیوستگی خود، نیروی برآیندی به سوی بالا اعمال کنند که باعث شناور ماندن حشره روی سطح آب می‌شود. البته نباید فراموش کرد که این پدیده وقتی اتفاق می‌افتد که نسبت نیروی وزن به سطح تماس از حد مشخصی کمتر باشد.

 

 

راه رفتن مارمولک روی آب 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ : یک شنبه 5 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 چرا شعله کبریت و یا شمع همیشه رو به بالاست؟

 

تا به حال به نحوه سوختن یک شعله مانند شعله شمع یا کبریت دقت کرده اید؟به نظر شما چرا شعله کبریت یا شمع یا هر شعله دیگری همیشه رو به بالاست؟آیا حالتهای خاص دیگری هم وجود داره؟

بیایید این موضوع را با هم بررسی کنیم.

اول از همه بیایید به نحوه سوختن نگاه کنیم.علت اصلی حرکت چیست؟اصلا چرا باید شعله به طرف بالا برود و به طرف پایین حرکت نکند؟مگر جاذبه در حرکت شعله موثر نیست؟

علت اصلی حرکت تغییر فشار در یک نقطه نسبت به نقطه دیگر است.این تغییر فشار گاهی به عنوان تغییر نیرو نیز بیان می شود.مثلا وقتی یک ماشین را هل میدهیم به آن نیرو وارد می کنیم و از آنجا که برآیند نیروهای وارد برجسم صفر نیست ماشین شروع به حرکت می کند.

از سوی دیگر می توانیم چنین بیان کنیم که وقتی به اتومبیل نیرو وارد میکنیم به سطح مزبور فشاری وارد می شود و چون برآیند فشارهای وارد صفر نمی باشد اتومبیل حرکت می کند.

در این جا هم وقتی شعله را روشن می کنیم در اثر واکنش شیمیایی ایجاد شده هوای اطراف شعله گرم و منبسط می شود و از آنجا که نسبت افزایش حجم هوا به افزایش دمای محیط بیشتر است پس فشار در آن ناحیه کاهش می یابد و چگالی هوای گرم کمتر بوده به طرف بالا رانده می شود (بازم همرفتی یا اصل ارشمیدس)

اما شعله برای سوختن نیاز به اکسیژن دارد که این اکسیژن با قرار گرفتن به جای هوای منبسط شده و بالا رفته باعث تداوم شعله شمع یا کبریت می شود.

اما نقش جاذبه چه می شود؟در حقیقت جاذبه همواره وارد و بر تک تک اتمهای گازهای اطراف شعله وارد می شود و همین عامل است که هوای چگال تر را به طرف پایین می کشد.

به نظر شما در نبود جاذبه چه روی می دهد؟به شکل زیر دقت کنید(سمت چپ:شعله درصورت وجود جاذبه و سمت راست : شعله در نبود جاذبه)،آیا به بقای شعله سمت راست امیدی هست؟راستی به رنگ شعله نیز دقت کنید،علت این تغییر رنگ چیست؟ 

                            

 


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ : پنج شنبه 2 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 آرزویی بکن 

گوش های خدا پر از آرزوست و دست هایش پر از معجزه 

آرزویی بکن. 

شاید کوچک ترین معجزه اش بزرگ ترین آرزوی تو باشد. 


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

آخرین مطالب




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

/
به وبلاگ من خوش آمدید