اینرسی در تخم مرغ
تاریخ : یک شنبه 5 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 اينرسي در تخم‌مرغ چه مي‌كند

اينرسي، يك ويژگي است كه براساس آن، جسم ساكن تمايل به سكون و جسم متحرك تمايل به حركت در مسير حركت دارد. در حقيقت، ماده براساس اين ويژگي در مقابل هر عاملي كه موجب تغيير سرعت و جهت حركت آن مي‌شود، از خود مقاومت نشان مي‌دهد. به اين ترتيب، طبيعي است كه براساس اين ويژگي، جسمي كه در حال حركت است، بدون اين‌كه سرعتش تغيير پيدا كند، به حركت خود در همان مسير ادامه داده و جسمي كه در حالت سكون است نيز در همان وضعيت قرار گيرد.

 از اين ويژگي مي‌توان براي شناسايي يك تخم‌مرغ پخته از ميان انبوهي از تخم‌مرغ‌هاي خام استفاده كرد. براي انجام اين آزمايش ساده كه به كمك آن با ويژگي اينرسي در مواد مختلف آشنا مي‌شويد، به تعدادي تخم‌مرغ خام و پخته و يك ظرف شيشه‌اي نياز داريد. هريك از تخم‌مرغ‌ها را بچرخانيد و سپس انگشت خود را روي آن قرار دهيد تا از حركت باز ايستد. رفتار تخم‌مرغ‌هاي خام و پخته را از اين نظر با هم مورد مقايسه قرار دهيد. تخم‌مرغي كه پخته شده باشد،‌ به آساني به حركت درمي‌آيد و زماني كه تصميم مي‌گيريد آن را به حالت سكون درآورده و متوقف سازيد نيز بلافاصله از حركت بازمي‌ايستد، اما تخم‌مرغي كه خام است، بسختي به دور خودش مي‌چرخد و زماني كه به حركت درآمد، بسختي مي‌توان آن را متوقف كرد.

به اين ترتيب، به آساني و تنها از طريق چرخاندن تخم‌مرغ‌ها مي‌توانيد يك تخم‌مرغ پخته را كه در ميان انبوهي از تخم‌مرغ‌هاي خام قرار دارد، شناسايي كنيد. از آنجا كه محتويات داخل يك تخم‌مرغ پخته به جسم جامدي تبديل و مواد در داخل تخم‌مرغ پخته به صورت يكنواخت توزيع شده وقتي آن را مي‌چرخانيد براحتي به حركت درمي‌آيد و در مقابل نيروي واردشده از خود مقاومتي نشان نمي‌دهد، اما ماده داخل تخم‌مرغ خام بصورت مايع است و اين مايع كششي ايجاد مي‌كند كه موجب ايجاد مقاومت نسبت به حركت مي‌شود. علاوه بر اين، زماني كه تخم‌مرغ با غلبه بر نيروي بازدارنده به حركت درمي‌آيد، بازهم مايع درون آن براي متوقف‌شدن و به‌طور كلي هرگونه تغييري كه روي آن اعمال شود، مقاومت مي‌كند و تمايلي به سكون و بازايستادن از حركت از خود نشان نخواهد داد. اين ويژگي ناشي از اينرسي مايع داخل تخم‌مرغ است. بنابراين اگر تخم‌مرغي را به آساني به حركت درآورده و بتوانيد آن را به آساني متوقف سازيد، مطمئن باشيد اين تخم‌مرغ پخته شده است؛ چراكه تخم‌مرغ پخته داراي اينرسي حركتي است و تا زماني كه نيرويي به آن وارد نشود، يا برخورد مولكول‌هاي هوا با پوسته تخم‌مرغ در آن اصطكاك ايجاد نكند، به حركت ادامه مي‌دهد.

 

                      



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






آخرین مطالب