چرا شعله کبریت و یا شمع همیشه رو به بالاست؟
تاریخ : یک شنبه 5 خرداد 1392
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

 چرا شعله کبریت و یا شمع همیشه رو به بالاست؟

 

تا به حال به نحوه سوختن یک شعله مانند شعله شمع یا کبریت دقت کرده اید؟به نظر شما چرا شعله کبریت یا شمع یا هر شعله دیگری همیشه رو به بالاست؟آیا حالتهای خاص دیگری هم وجود داره؟

بیایید این موضوع را با هم بررسی کنیم.

اول از همه بیایید به نحوه سوختن نگاه کنیم.علت اصلی حرکت چیست؟اصلا چرا باید شعله به طرف بالا برود و به طرف پایین حرکت نکند؟مگر جاذبه در حرکت شعله موثر نیست؟

علت اصلی حرکت تغییر فشار در یک نقطه نسبت به نقطه دیگر است.این تغییر فشار گاهی به عنوان تغییر نیرو نیز بیان می شود.مثلا وقتی یک ماشین را هل میدهیم به آن نیرو وارد می کنیم و از آنجا که برآیند نیروهای وارد برجسم صفر نیست ماشین شروع به حرکت می کند.

از سوی دیگر می توانیم چنین بیان کنیم که وقتی به اتومبیل نیرو وارد میکنیم به سطح مزبور فشاری وارد می شود و چون برآیند فشارهای وارد صفر نمی باشد اتومبیل حرکت می کند.

در این جا هم وقتی شعله را روشن می کنیم در اثر واکنش شیمیایی ایجاد شده هوای اطراف شعله گرم و منبسط می شود و از آنجا که نسبت افزایش حجم هوا به افزایش دمای محیط بیشتر است پس فشار در آن ناحیه کاهش می یابد و چگالی هوای گرم کمتر بوده به طرف بالا رانده می شود (بازم همرفتی یا اصل ارشمیدس)

اما شعله برای سوختن نیاز به اکسیژن دارد که این اکسیژن با قرار گرفتن به جای هوای منبسط شده و بالا رفته باعث تداوم شعله شمع یا کبریت می شود.

اما نقش جاذبه چه می شود؟در حقیقت جاذبه همواره وارد و بر تک تک اتمهای گازهای اطراف شعله وارد می شود و همین عامل است که هوای چگال تر را به طرف پایین می کشد.

به نظر شما در نبود جاذبه چه روی می دهد؟به شکل زیر دقت کنید(سمت چپ:شعله درصورت وجود جاذبه و سمت راست : شعله در نبود جاذبه)،آیا به بقای شعله سمت راست امیدی هست؟راستی به رنگ شعله نیز دقت کنید،علت این تغییر رنگ چیست؟ 

                            

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






آخرین مطالب