چند سوال فیزیکی
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نویسنده : سیده زهرا جعفرپور

پاسخ سوالات: 

سوال 1: 

وقتی بطری به صورت خوابیده داخل یخچال قرار بگیرد سطح مقطع عرضی آن نسبت به حالتی که بصورت عمودی داخل یخچال قرار بگیرد بیشتر می شود و ارتفاع آب نیز کاهش می یابد. به همین دلیل قابلیت برقراری جریانهای همرفتی داخل بطری افزایش می یابد. یعنی اب خنک در لایه های پایین بطری سریعتر با آب گرم در لایه های بالایی بطری جایگزین می شوند. به همین دلیل اب داخل بطری خوابیده سریعتر خنک می شود.

 

سوال2: 


مقاومت الکتریکی بدن در صورتی که پوست سالم و خشک باشد، 1300 تا 3000 اهم است.جریان 50 میلی آمپر به بالا کشنده است. حد ولتاژ خطرناک برای این که جریان از 50 میلی آمپر بیشتر باشد 65 ولت است. (UB=1300*0/05=65V) از نظر نوع جریان، جریان متناوب از جریان مستقیم خطرناک تر است زیرا مقاومت بدن در برابر جریان مستقیم تقریباً 4200 اهم می باشد.

ازآنجایی که در دستگاه های جوشکاری ولتاژ خروجی کمتر از 65 ولت است جریان عبوری از بدن نیز کمتر از 50 میلی آمپر است و خطرناک نیست.

این که می گوییم جریان دستگاه جوشکاری مثلاً 30 آمپر است به این معنی است که این دستگاه در صورتی که یک مقاومت الکتریکی کم سر راهش قرار گیرد توانایی تأمین حداکثر 30 آمپر جریان را دارد ولی در هر حالت جریان عبوری از آن مقاومت حاصل تقسیم ولتاژ خروجی دستگاه بر اندازه آن مقاومت حداکثر تا همان 30 آمپر است. در محل قوس الکتریکی چون مقاومت بسیار پایین ( کمتر از یک اهم) است جریان 30 آمپر دستگاه عبور میکند.

در ضمن از آنجاییکه اگر از سیمهای نازک ساختمان جریان بالا عبور کند ذوب میشوند (یعنی سیمهای نازک ساختمانی توانایی عبور دادن جریان بالا را ندارند) بهمین دلیل امکان جوشکاری با برق ساختمان بدون استفاده از دستگاه جوشکاری وجود ندارد.

 

سوال3: عمودی: چون در این حالت فضای بزرگتر و شرایط بهتر برای گردش جریان همرفت نسبت به دیگر وضعت ها وجود دارد.

 

سوال 4: 


فرض کنید یک پنکه روشن تک پره داریم که پره آن در اولین فریم که در شبکیه چشم ثبت می شود در وضعیت ساعت ۱۲ باشد و یک دهم ثانیه بعد پره ۳۰۰ درجه ساعتگرد بچرخد و در وضعت ساعت ۱۰ قرار بگیرد و فریم دوم در شبکیه چشم ثبت شود. در این حالت واضح‌ترین جهت حرکتی که مغز انتخاب می‌کند به سوی عقب است، چرا که این جهت کمترین تفاوت میان دو فریم را نشان می‌دهد. در نتیجه شما احساس میکنید پره ۶۰ درجه در جهت پاد ساعتگرد چرخیده است. برای یک پنکه که چهار پره مشابه دارد بجای ۳۶۰ درجه گردش کافی است ۹۰ درجه گردش را بررسی کنیم. البته از این پدیده خطای چشم با نام فلیکر در تابلوهای ال ای دی روان نیز استفاده می گردد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






آخرین مطالب